مقدمه دکتر امامی بر کتاب "در لابه لای شکل ها"

                                                 به نام خدا

 

 

           پیش در آمد

    آنچه در این نوشتار پیش روی خواننده قرار دارد ، هم از جهت نظری و بررسی مبحث فرمالیسم و هم به لحاظ کاربست آن در نقد و تحلیل شعر هایی از پنج شاعر برجسته معاصر فارسی ، چیزی تقریبا متفاوت با نوشتار های کلاسیک گونه ای است که در دو سه دهه اخیر در قلمرو زبان فارسی در مقوله شکل شناسی ادبی نگاشته شده است . نویسنده این اثر ، فرمالیسم را ابتدا در مفهوم کلان آن و به لحاظ پشتوانه ای فکری و شبه نظریه ای در نقد ادبی می بیند و می کوشد تا پیش از آن که فرمالیسم را در نقد ادبی ببیند ، آن را در متن زندگی و بستره فکر و ذهن انسان در نظر آورد و هنگامی که فرمالیسم را در ادبیات مورد بررسی قرار می دهد ، جستجوگر این مقوله در میراث ادبی گذشته ما و مظاهری از حضور آن است . طاووسی در بحث از پیشینه فرمالیسم به جای صرفِ پرداختن به لفظ و اصطلاح، به دنبال یافتن مصداق های آن در ادبیات گذشته فارسی است ؛ ولی از آنجا که نباید خود شیفتگی نسبت به میراث ادبی گذشته در در مباحث مربوط به نقد و نظریه ، ما را یکسره از واقعیت ها دور کند ، نویسنده کوشیده است تا در تبیین دیدگاه خود ، مسأله توارد و تطبیق را پیش بکشد و در اینجاست که پای ادبیات تطبیقی به میان می آید .

   روشن است که پرداختن به هر یک از رویکردهای نقد ادبی در قلمرو شعر بدون درک سنجیده ای از مفهوم شعر و ویژگی های  آن شاید شروعی ناقص به نظر آید ، نویسنده در پیش درآمد خود پیرامون شکل شناسی به مقوله شعر و تعاریف آن می پردازد و در این باره از آراء نظریه پردازان مغرب زمین ، ادیبان ایرانی و شواهدی از سرایندگان فارسی زبان بهره می گیرد و به زبان دیگر ، تحلیل های خود را از ماهیت انتزاعی بیرون می آورد و عینی تر و قابل درک تر می کند .

   تلاش هر منتقد ادبی برای تبیین مقوله شعر خواسته یا نا خواسته او را به به پدیده زبان به طور عام و زبان شعر به طور خاص می کشاند ؛ این مرحله از کار اگرچه هنگامی که سخن از زبان به میان می آید ،  بحث ماهیت تخصصی ژرفی به خود می گیرد و برای خواننده عادی و میانه حال ، اندکی ملال آور می نماید ؛ اما نویسنده در اینجا هم بر آن بوده است تا  گفتار مرتبط با با این موضوع را در ساده ترین و عینی ترین شکل و با تعبیرهایی صمیمانه و دور از لعاب های ادیبانه ی سنّتی مطرح کند و همین نکته جاذبه ای را ایجاد می کند تا خواننده رشته کلام را بگیرد و با نویسنده و فراز و فرود های سخن او همراه شود .

طاووسی نیک می دانسته است که طیف قابل توجهی از مخاطبان او را دانشجویان ادبیات ، ادب دوستان و مشتاقان نوقدم در نقد ادبی تشکیل می دهد و به همین سبب ، ساختار بقاعده ای را برای کار خود در پیش گرفته است . این ساختار اگر چه  ممکن است در نگاهی استحسانی بتواند لون و صورت دیگری نیز به خود گیرد ؛ ولی نکته آن است که نویسنده با احاطه ای که در ادبیات غرب و بویژه در ادبیات انگلیسی و نقد ادبی دارد و همچنین آشنایی قابل و شامل اش نسبت به ادبیات گذشته و معاصر فارسی ، در این اندیشه بوده است که برای خواننده هر آنچه را در مباحث بعدی و نقد عملیِ نمونه ها نیاز دارد ، از قبل فراهم کند .

    شاعرانی که نویسنده در تحلیل های صورت گرایانه خود برگزیده است ، جایگاهی الگویی و جریان ساز در در شعر معاصر فارسی دارند .این شاعران هر کدام بیرق خلاقیّت های شعری نسلی از سرایندگان خَلَف و بعدیِ خود را بر دوش دارند و آفرینندگان سبک خاص و ساز و کاری  شکل یافته در ادبیات معاصر فارسی هستند و پنداری نویسنده در تحلیل شکل شناسانه خود  از سروده های آنان به مثابه کسی است که با زورق فرمالیسم در شطّ پر حرکت و زنده ی شعر معاصر فارسی تفرّج می کند و خواننده را در کنار خود نشانده است تا آنچه را دیدنی می داند به او نشان دهد و در عین حال او را آزاد می گذارد تا  در این زورق آرام گیرد و هر آنچه را که خود می در می یابد و می پسندد نیز ببیند ؛ امید است که این سبر و سیاحت از هر دو سوی ، خجسته و زاینده باشد.

                                                                                               نصرالله امامی

                                                                                 اهواز خرداد91 هجری شمسی  

  

درد

درد

درد

تنها

یک کلمه نیست

مثل اسب آبی

که از هر طرف که ببینی

آبی نیست.

مثل خودم

وقتی که نگاهم می کنی

که دیگر خود تو هم نیستم

درد، درد است

مثل خودش...

 

     دزفول، 6 خرداد امسال